مهم ترین ویژگی های سنگ قیمتی

مقالات تخصصی

کیفیت سنگ های قیمتی با 5 ویژگی ضروری که شامل رنگ، شفافیت، برش و اندازه است تعریف می شود. مهمترین ویژگی یک سنگ قدیمی، رنگ آن است که در واقع میزان تم رنگ و سایه های روشن اشباع شده داخل آن هنگام قیمت گذاری سنگ تأثیرگذار است. برای برخورداری از بالاترین ارزش، بهتر است جواهری […]

کیفیت سنگ های قیمتی با 5 ویژگی ضروری که شامل رنگ، شفافیت، برش و اندازه است تعریف می شود.

مهمترین ویژگی یک سنگ قدیمی، رنگ آن است که در واقع میزان تم رنگ و سایه های روشن اشباع شده داخل آن هنگام قیمت گذاری سنگ تأثیرگذار است. برای برخورداری از بالاترین ارزش، بهتر است جواهری را انتخاب کنید که اشباع رنگ زیادی داشته باشد، یعنی ردپای کمتری از رنگ های مختلف داخل آن جواهر ببینید، در واقع نه خیلی پر رنگ و نه خیلی کم رنگ باشد.

تم رنگ: مقدار سایه روشن هایی هستند که در سنگ جواهرات وجود دارد و با رنگ اصلی متفاوت است. مثلاً یاقوت کبود را از آبی کمرنگ تا سبز کمرنگ مایل به آبی می توانید ببینید.

سایه روشن: ها در واقع نشان دهنده عمق رنگ در سنگ های قیمتی هستند که از بی رنگ تا سیاه به صورت روشن، روشن متوسط، متوسط، متوسط تاریک و تاریک تقسیم بندی می شوند.

میزان اشباع رنگ (خلوص رنگ): اشباع به درجه ای اطلاق می شود که جواهر از رنگ قهوه ای یا خاکستری پاک می شود. معمولاً مطلوب ترین سنگ های قیمتی از نظر اشباع رنگ به عنوان زنده یا قوی توصیف می گردند و به میزانی که رنگ خاکستری و قهوه ای در جواهر کمتر باشد، آن سنگ، سنگ بهتر، زنده و قوی تری است.

وضوح و ناپاکی: اکثر سنگ های جواهر دارای ناپاکی هستند و سنگ هایی که دارای نقص و ناپاکی نباشند بسیار کمیاب و قیمت بسیار بالایی دارند. سنگ هایی که به مقدار متوسط ناپاکی داشته باشند، سنگ های بهتر و با قیمت مناسبی می باشند. استاندارد هر جواهر به مقدار ناپاکی آن است مثلاً سنگ توپاز آبی جواهری است که ناخالصی کمتری دارد ولی زمرد یا یاقوت قرمز مقدار ناپاکی بیشتری دارند که البته همیشه ناپاکی ها باعث نمی شوند که ظاهر سنگ خیلی زشت یا خراب به نظر برسد.

تراش: در مورد الماس تراش ایده آل بیشترین درخشندگی را نشان می دهد. ولی در مورد سنگ های رنگی این طور نیست. در سنگ های رنگی بهترین تراش می تواند بهترین وزن را برای ما حفظ کند، بهترین رنگ را به ما نشان دهد، بهترین تقارن را به ما بدهد و کمتری ناپاکی را به ما نشان می دهد و در نهایت تراشی تراش خوب است که نور را خیلی خوب داخل سنگ منعکس نماید و به چشم ما برخورد کند.

shape فــرم ارســال نــظر کاربــران

نــظرات کاربــران دربــاره مقالــه
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید